Zo wordt er te werk gegaan bij een bedrijfsontruiming

bedrijfsontruiming

Een bedrijfsontruiming klinkt als veel werk, veel stress, veel spullen en veel regelwerk. Maar is dat wel zo? Niet als het goed en systematisch gebeurt. Voor een bedrijfsontruiming is het dan ook vooral van belang dat u in zee gaat met een professionele partij én dat u zelf goed voorbereid bent op wat er te wachten staat. In dit artikel praten we u door de stappen van een bedrijfsontruiming heen. Zo gaat dat in zijn werk.

1. Een bedrijfsontruiming; waarom?

Bedrijfsontruimingen kunnen verschillende redenen hebben; opheffing van een bedrijf, verhuizing, pensionering, faillissement, herstructurering, sanering van de inventaris. Wat de reden ook is; er komt veel op je af. De administratie moet worden uitgezocht en veiliggesteld, persoonlijke spullen moeten uit de zakelijke spullen gefilterd worden, apparaten moeten worden gede-installeerd en een gehuurd pand moet weer in de originele staat worden teruggebracht. Het is daarom te prefereren dat dit allemaal in één keer en systematisch wordt aangepakt. Als je alles in kleine stukjes opknipt is de kans op langdurig werk en op chaos namelijk veel groter dan wanneer alles in één keer grondig en secuur wordt opgepakt.

2. Bedrijfsontruimingen, een stappenplan

Maar hoe werkt zo een bedrijfsontruiming nu eigenlijk? Dit is hoe een normale bedrijfsontruiming verloopt:

  1. In beeld brengen van de taken en de inboedel

In de eerste fase van de bedrijfsontruiming wordt nauwgezet in beeld gebracht wat er allemaal is. Een expert brengt alle zaken in alle verschillende categorieën in beeld. De gezaghebber over de spullen kan daarbij aangeven wat ermee moet gebeuren: behouden, verkopen, doneren of afvoeren. Een goede ontruimer kan u wat betreft al deze keuzes ook bijstaan in de uitvoering.

  1. Sorteren van inboedel

Vervolgens worden de overige spullen gesorteerd en verdeeld. Hierbij wordt in ieder geval onderscheid gemaakt tussen (i) meubels, (ii) apparatuur, (iii) voorraad, (iv) privézaken en (v) papierwerk. U kan er zeker van zijn dat niets van dit al tijdens de ontruiming wordt weggegooid. Na het sorteren en het kwalificeren van de spullen worden deze naar de nader bepaalde bestemming gebracht.

  1. Reparatiewerkzaamheden

Het is zover. Het pand is leeg. Dat betekent echter nog niet dat het volledige bedrijf ontruimd is. daarvoor moeten – zeker wanneer het om een huurpand gaat – eerst nog herstelwerkzaamheden worden verricht. De muren worden netjes gemaakt, gaten hersteld en de laatste spullen, zoals gordijnen en vloerbedekking, worden verwijderd.

  1. Oplevering en administratie

Tot slot is er tijdens een professionele bedrijfsontruiming ook ruimte voor een zakelijke oplevering en administratie. Dit betekent dat het pand gezamenlijk wordt nagelopen, dat het professioneel wordt schoongemaakt en dat u een administratie meekrijgt van wat er in het pand is aangetroffen en wat daarmee is gebeurd.

3. Hulp nodig bij bedrijfsontruimingen?

Overweegt u uw bedrijf te laten ontruimen? Bent u zijdelings betrokken bij een bedrijfsontruiming? Beheert u als curator of financier de boedel van een failliete of gesaneerde partij? Dan is het raadzaam om professioneel advies in te winnen over de (eventuele) aanstaande bedrijfsontruiming. Laat je goed adviseren en zorg ervoor dat u weet wat er staat te gebeuren. Meer weten? Win advies in bij directontruimen.nl.